Szeretném ebben a bejegyzésben bemutatni “Krisztina” című festményem születését.
A festményt Klasszikus realista stílusban festettem, a Firenzei Művészeti Akadémia módszerei szerint.
Az úgynevezett régi mesterek technikáit használtam, melyeket “Attelier” módszernek is neveznek.
Többféle “régi mester” technika is létezik, én most a Flamand módszer egy modern változatát alkalmaztam. A flamand módszer lényege a lehelet finom áttetsző lazúrrétegek egymásra vitelével, egy úgynevezett optikai színkeverés elérése.
A modern része a dolognak, hogy a míg a flamandok az ún. grisaile módszert használták, mely egy szürke aláfestés volt, én itt a grisaile és az olasz verdaccio (verdaccióban zöld tónusú az aláfestés) módszer egy új változatával a Piamburával kísérleteztem. Ahol egy szürkés, semleges zöld tónusra kell rámenni áttetsző ólomfehérrel, amin a szürke árnyékos részek átlátszanak, emellett a világosabb, fényesebb részeket pedig a nem áttetsző, hanem fedő titánfehérrel hangsúlyozzuk. A módszert egyébként Adrian Gottlieb fejlesztette ki és egy későbbi bejegyzésben még szót ejtünk róla.
A festmény úgy készült, hogy először egy vázlatos szénrajzot készítettem a fehérre alapozott vászonra. A rajzot fixáló szerrel rögzítettem. hogy elkerüljem a szén szétkenődését a vásznon.
A következő lépés az imprimatúra alap feltétele, mely festőszerrel hígított vörös umbra színből állt.
Ezután, a verdaccio réteg következett. Ennél a lépésnél Ciprusi zöld földet, és égetett umbrát, elefántcsont feketét és ólomfehéret használtam. Ezekkel a színekkel beállítottam a sötétebb és világosabb tónusokat. Továbbá megkezdtem a drapéria festését cinóbervörössel, kárminnal és elefántcsont feketével.
Ebben a fejezetben a “Piamburát” készítettem el. Ennek lényege, hogy kétféle fehért használtam, az áttetsző ólomfehért és a fedő titánfehért. Így alakítottam ki a finom világos tónus különbségeket. Ahol szükséges volt ott egy kis zöldes umbrával árnyaltam a sötétebb tónusokat. Kezd szépen alakot ölteni a festmény.
Ezt követően, egy áttetsző, vörös lazúr réteggel, vékonyan átmentem az egész képen, finom vöröses tónust adva a festménynek. A lazúr festőszerrel erősen áttetszővé hígított cinóbervörös színből állt.
Az utolsó befejező réteg, előtt és után is elvégeztem a végső igazításokat a képen, ahol kellett lágyítottam, vagy éppen határozottabbá tettem a vonásokat, árnyékokat, fényeket. Az utolsó réteg egy sárgás színű lazúrból készült, melyhez festőszert és áttetsző indiai sárga színt használtam.
Még néhány közeli részlet a képről.