Copy

Művészi hittvallásom

Nagy Krisztián – KINVA

 

 

 

Művészi hitvallásom 

Művészi hitvallásom, vagy ha úgy tetszik Ars Poeticám lényege a klasszikus festészet értékrendiségén alapul. Hazánkban még kevésbé érzékelhető az a trend, ami az USA-ban és Nyugat-Európában már erősen kirajzolódni látszik, hogy a festészetben és a művészetekben is egyre inkább kezdenek visszatérni a klasszikus realista festészet értékrendjei.

Egyre több privát művészeti akadémia és atellier van világszerte, ahol a festészet klasszikus realista módszereit oktatják, a régi idők akadémiai módszerei szerint. Emellett már sok, nevesebb galéria és aukciós ház is újra komolyabban kezdett foglalkozni a kortárs realista festészettel, természetesen ez a gyűjtők részéről sincs másképp.

Felismerték ugyanis, hogy a modern, konceptuális művészet útja egyre szűkebb, és a magát a 20. század izmusaiból kinőtt modern művészeti felfogás lufija, egyre inkább kipukkanni látszik.

Újra előtérbe kerültek a művészetben található olyan értékek, melyeket a 20 században csak szentimentális giccsnek tituláltak stb. Eszerint a felfogás szerint ha Rembrandt a 20. században alkotott volna, akkor ő nem művész, hanem egy giccsfestő lenne, aki “tisztes iparos munkákat készít”. 

Az a mérhetetlenül nagy anyagismereti és festőtechnikai tudás, amely a régi mesterek sajátja volt, vagy az a művészi értékrend, ahogyan az esztétikához és az alkotások minőségéhez viszonyultak, a 20. század során majdnem kiveszett a művészetekből.

Ezeknek a hagyományoknak a megtalálása és megőrzése, ápolása, fejlesztése a festőművészet egyik legfontosabb célkitűzése kellene legyen! Ezt ismerte fel a Nyugati művészvilág, és ezt a folyamatot kívánják visszafordítani egyre erőteljesebben.

Saját művészi hitvallásom is ezeknek a hagyományos művészeti értékrendeknek a megőrzése mentén alakult. 

A régi mesterek anyagainak, technikáinak, módszereinek kutatása mellett, azt is fontosnak érzem, hogy Magyarországon is kialakuljon a művészek között az a “párbeszédes”, “fórumos” kultúra, ami a Nyugati festők között régóta megtalálható. Konkrétan arra gondolok, hogy ott a művészek blogokban, könyvekben, internetes fórumokon és workshopokon, találkozókon, ingyenes vagy fizetős képzések formájában ,segítőkészen megosztják egymással tudásukat.

Ezzel mindannyian nyernek és gyarapodnak. A nálunk még oly gyakran fellelhető, butuska “szakmai titkolózás” fogalma, a fejlett Nyugaton majdhogynem ismeretlen.

A saját blogjaim, és online tanfolyamaim, szakmai írásaim ennek a kúltúrának a megteremtését célozzák meg.

Értékrendem

A KINVA ART filozófiája az én személyes alkotói és oktatói értékrendem, az alábbi 5 pillérre épül. Ez az 5 vezérelv az, amely meghatározza az alkotói és oktatói tevékenységemet.

1. Az egyén tisztelete
Hiszem, hogy minden ember egy önáló, szuverén személyiség és mindenkinek joga van azzal foglalkoznia amivel csak szeretne. Az alkotói tevékenység nem kiváltság, hanem egyéni választás lehetősége. Iskolai végzettségtől és intellektustól függetlenül, mindenkinek joga van, festeni, alkotó munkát végezni, hiszen az ember az alkotásra lett teremtve. Ezt a jogot nem veheti el tőlünk senki, arra hivatkozva sem, hogy pl. csak egy bizonyos rétegnek lehet köze a művészet létrehozásához, vagy megértéséhez.
2. A mesterség tisztelete
A festészet eredendően mindíg is mesterség volt a múltban, és mesterség napjainkban is. Mint minden szakmában, itt is vannak kötelező ismeretanyagok, mint pl. anyagismeret, színtan, festőtechnikai ismeretek stb. Nem értek egyet azzal, hogy felelőtlenül, mindennel festünk aminek színe van és ragad, és nem foglalkozunk a képek tartósságával, jövőjével. Azzal sem értek egyet, hogy a haladás szellemében, el kell vetni a klasszikus realista festészet ábrázolási formáit, értékrendjét. Azzal sem tudok azonosulni, hogy ami klasszikus, vagy realista és nem modern, az értéktelen, giccs stb.!
3. A hagyományok tisztelete
Úgy gondolom, hogy nem szabad hagyni, hogy a régi mesterek tudása, és hagyományai feledésbe merüljenek. Ez a tudás része a festészet egyetemes ismeretanyagának, és minden amit ma tudunk a festészetről ezen alapokon nyugszik. Ezt a tudást nem elvetni, elfeledni kell, hanem magunkévá tenni és ápolni, fejleszteni.
4. A minőség tisztelete
Az a véleményem, hogy függetlenül attól, hogy az alkotó kezdő amatőr vagy tapasztalt profi, egy műnek, az alkotójától telhető legjobb minőségűnek kell lennie, tükrözve az aktuális tudásszintjét. A minőséget meghatározza, az alkotó festészeti szakmai tudása, jártassága és a gondolatisága. Egy festménynek érthetőnek, intellektuálisan tartalmasnak, gondolatébresztőnek kell lennie. Egy festmény legyen esztétikus, és legyen képes érzelmek kiváltására a szemlélőből.
5. A tudás tisztelete

Azt az elvet vallom, hogy életünk végéig tanulunk. Így a tudásunk is életünk végéig gyarapodik. Így van ez a festészet területén is. Ha festészettel foglalkozunk kötelességünk a tudásunkat gyarapítani, és egy bizonyos ponton túl a tudás megosztása is kötelességünkké válik. Ez a szemlélet segítette az emberiséget az egész történelme folyamán. Ha az ember nem gyarapította volna tudását, és a megszerzett tudást nem adta volna tovább akkor ma még mindíg szakócával dobálóznánk. A művészet története is a tudás gyarapításáról és továbbadásáról szól.

Ámos Imre szavai jutnak eszembe, “Egy művésznek a művészete a vallása és a hite, amellyel az emberiséget tiszteli és szolgálja”.

Tea Subscriptions

Aliquam gravida commodo risus ac bibendum. In at euismod quam, sed tempus tellus. Curabitur tristique blandit odio, nec pharetra erat suscipit vel. Nulla vitae nisi dapibus, sodales turpis ut interdum.

Kapcsolat

A jobb oldali elérhetőségeimen tudsz velem kapcsolatba lépni!

Vagy, lájkolj, kövess és iratkozz fel a lenti szociál média elérhetőségeimre is!

Telefon

(+36) ‭30 847 4018‬

E-mail

kinva@kinvaart.com
kinva@kinvafestmenyek.com